اولین پیروزی راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی اتریش پس از جنگ جهانی دوم

حزب آزادی در برنامه انتخاباتی‌اش کنترل شدید مرزها و پایان تحریم‌ها علیه روسیه را خواستار شده است

هربرت کیکل، رهبر حزب آزادی اتریش‌ــ رویترز

حزب آزادی اتریش (FPÖ) با پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور، اولین حزب راست‌گرا در اتریش شد که پس از جنگ جهانی دوم به چنین موفقیتی دست می‌یابد.

پس از شمارش آرای انتخابات پارلمانی اتریش در روز یکشنبه ۲۹ سپتامبر (هشتم مهر)،  مشخص شد که راست‌گرایان حزب آزادی در سایه نگرانی شهروندان اتریش از بحران‌هایی مانند مهاجرت،‌ تورم و جنگ اوکراین، توانسته‌اند از محافظه‌کاران حاکم نیز پیشی بگیرند.

به گزارش سی‌ان‌ان، نتایج رسمی اولیه نشان داد که حزب آزادی با ۲۹.۲ درصد آرا اول شده است و حزب مردم اتریش به رهبری کارل نهامر با ۲۶.۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد. سوسیال‌دموکرات‌های چپ میانه نیز با ۲۱ درصد آرا جایگاه سوم را کسب کردند. به این ترتیب، دولت در حال خروج‌ــ‌ ائتلافی از حزب نهامر و سبزهای طرفدار محیط زیست‌ــ اکثریتش را در پارلمان از دست داده است.

طرفداران حزب آزادی اتریش امیدوارند که هربرت کیکل، وزیر کشور سابق و استراتژیست قدیمی مبارزات انتخاباتی که از سال ۲۰۲۱ رهبری حزب آزادی را بر عهده دارد، صدراعظم شود اما او برای تبدیل شدن به رهبر جدید اتریش، به یک شریک ائتلافی نیاز دارد تا اکثریت پارلمانی را در اختیار بگیرد و این در حالی است که بسیاری از رقبایش تاکید کرده‌اند که در دولت با شخص هربرت کیکل کار نخواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در انتخاباتی که برگزار شد، راست‌گرایان اتریش از حس ناامیدی مردم ناشی از تورم بالا، جنگ اوکراین و همه‌گیری کووید‌ــ۱۹ بهره‌برداری کردند، همچنین بر نگرانی‌های مربوط به مهاجرت تاکید زیادی داشتند.

حزب آزادی در برنامه انتخاباتی خود با عنوان «دژ اتریش» برای دستیابی به کشوری «همگن»تر، خواستار «خروج بیگانگان ناخوانده»، کنترل شدید مرزها و تعلیق اعطای حق پناهندگی از طریق تصویب قانون اضطراری شد.

این حزب که خواستار پایان تحریم‌ها علیه روسیه است، از کمک‌های نظامی غرب به اوکراین به‌شدت انتقاد می‌کند و می‌خواهد از طرح سپر آسمان اروپا‌ــ پروژه دفاع موشکی که آلمان راه‌اندازی کرد‌ــ خارج شود. هربرت کیکل، رهبر حزب آزادی، انتقادهای فراوانی از اتحادیه اروپا کرده و خواستار بازگرداندن برخی قدرت‌ها از این اتحادیه به اتریش شده است.

در انتخابات پارلمانی اخیر اتریش ، بیش از ۶.۳ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند. این کشور عضو اتحادیه اروپا است و غالبا سیاست بی‌طرفی نظامی اتخاذ می‌کند.

پس از پیروزی راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی اتریش، گیرت ویلدرز، رهبر راست افراطی هلند، که حزبش بر دولت جدید هلند تسلط دارد، در شبکه اجتماعی ایکس به حزب آزادی تبریک گفت. آلیس وایدل، یکی از رهبران حزب آلترناتیو برای آلمان (آ‌اف‌د)، نیز این پیروزی راست‌گرایان در اتریش را تبریک گفت.

پیروزی حزب آزادی اتریش را پس از کشورهایی مانند هلند، فرانسه و آلمان، به جدیدترین عضو اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند که ساکنانش به شکلی روزافزون به سمت حمایت از راست افراطی حرکت می‌کنند.

حزب آزادی اتریش سابقه فعالیت سیاسی زیادی دارد، با این حال نتیجه روز یکشنبه بهترین دستاورد آن‌ها در یک انتخابات پارلمانی ملی بود. حزب آزادی پیش از این بهترین نتیجه را در سال ۱۹۹۹ با کسب ۲۶.۹ درصد آرا ثبت کرده بود. سال ۲۰۱۹ پس از یک رسوایی، حمایت از حزب آزادی به ۱۶.۲ درصد کاهش یافت. در آن زمان، هاینز کریستین اشتراخه، معاون صدراعظم وقت و رهبر حزب آزادی، استعفا کرد.

در سال‌های پس از آن، در حالی که جایگاه حزب آزادی بهبود یافت، محبوبیت حزب مردم به رهبری کارل نهامر به‌تدریج کاهش یافت.

حزب آزادی نخستین بار سال ۲۰۰۰ با حزب محافظه‌کار مردم ائتلاف کرد. حالا حزب مردم که مانند حزب آزادی از قوانین سختگیرانه مهاجرتی و کاهش مالیات حمایت می‌کند، تنها حزبی است که می‌تواند با حزب راست افراطی ائتلاف کند؛ با این حال در این راه مشکلاتی وجود دارد.

کارل نهامر، رهبر ۵۱ ساله حزب محافظه‌کار حاکم «مردم» و صدراعظم فعلی اتریش، خود را سیاستمداری مردمی معرفی می‌کند و رقیبش، هربرت کیکل، را به‌مثابه یک «تهدید سمی» به تصویر می‌کشد. او مخالفتش را با تشکیل دولت ائتلافی با هربرت کیکل اعلام کرده اما در عین حال، همکاری با حزب آزادی به‌عنوان یک حزب را رد نکرده است.

حزب آزادی با وجود تصاحب اکثریت آرا همچنان برای تشکیل دولت کرسی‌های کافی در اختیار ندارد و برای تشکیل دولت ائتلافی نیز با مشکلات بزرگی مواجه است، اما در هر صورت کسب آرای اکثریت می‌تواند به منزله نزدیک‌تر شدن جامعه اتریش به تفکرات راست افراطی و افزایش احتمال موفقیت راست‌ها در انتخابات سال‌های آتی باشد.

بیشتر از جهان